Sportsklubber, og her taler vi om de mest berømte, såsom europæiske fodboldklubber, er den nye investeringstrend. En stor ændring i forhold til deres status som dyrt “legetøj” kontrolleret af en “protektor” med en passion for spillet, der har hældt penge i dem.
Men i takt med udviklingen af underholdningsindustrien er sportsklubberne for nylig begyndt at blive struktureret som rigtige virksomheder, og som sådan kan du købe aktier på børserne eller investere i dem på dine foretrukne online handelsplatforme – da de fleste af dem støtter deres aktier. Skip dog ikke at sikre dig at din valgte platform er pålidelig: Trin 1) research. Trin 2) køb aktier.
Antallet af fodboldkampe stiger kraftigt
Vi taler ikke om sejre i kampe eller scoringer, men om finansielle værdier – og disse tal siger meget. Generelt er fodboldklubbernes gennemsnitlige værdi steget med 30 % i løbet af de seneste to år. Og det har påvirket alle klubber; fra de største til de mindre klubber. Mange investeringer har faktisk vendt sig mod mindre virksomheder, da det krævede beløb er mere overskueligt og stadig giver investorerne mulighed for at komme ind på et undervurderet marked.
Fænomenet er så bemærkelsesværdigt, at det prestigiøse magasin Forbes i 2021 har offentliggjort en liste over de bedste fodboldklubber i Europa – og vi præsenterer dig for de fire første pladser. De to første pladser er en rigtig corrida, for på førstepladsen finder vi Barcelona med en værdi på 4,76 mia. dollars, som kun lige akkurat overhalede den anden spanske løve, Real Madrid, der er 4,75 mia. dollars værd.
I gennemsnit er verdens 20 bedst vurderede fodboldhold hver 2,28 mia. dollars værd – en værdi, der repræsenterer en vækst på 30 % på tre år og giver gode fremtidsudsigter.
Klubbernes indtægter? Udnyttelse af deres fans
Du undrer dig måske over hvad klubberne tjener deres penge på? Flere og flere er tjent fra billedrettigheder og sponsorater, der skaber værdi for deres fans. Disse bliver nu målt på en vigtig og synlig indikator; de sociale medier og deres tal.
For at give et eksempel: Liverpool FC – som med en værdi på 4,1 mia. dollar indtager femtepladsen på listen – har 84 mio. følgere fordelt på Instagram, Facebook og Twitter – og dets markedsværdi er steget med 88 % siden Forbes’ sidste liste, der blev offentliggjort i 2018.
Disse tal giver klubberne mulighed for at bede sponsorer om bedre vilkår og højere beløb. Og de stiger, hvis det lykkes dem at deltage i internationale konkurrencer. Kort sagt ser det ud til, at spillet på banen kun er ved at blive en følge af forretningen.
1 – Barcelona – 4,76 milliarder dollars (+18%)
Barça er ejet af klubbens medlemmer, uden nogen større aktionær, og den har taget førstepladsen. Dens indtægter i 2020 var 792 mio. dollars med en driftsindtægt på 62,2 mio. dollars.
2 – Real Madrid – 4,75 milliarder dollars (+12%)
Real Madrid er blevet slået på målstregen af deres evige rival fra Barcelona. Igen er denne ejet af klubbens medlemmer og har ingen større aktionærer. Indtægterne i 2020 var de samme som for Barcelona, men det gik faktisk bedre med hensyn til driftsindtægter, nemlig 92 mio. dollars.
3 – Bayern München – 4,215 milliarder dollars (+39%)
Bayern er en af de bedste i feltet og har sikret sig tredjepladsen på podiet. Endnu engang har selskabet ingen større aktionærer, og indtægterne lå på 702 mio. dollars med en driftsindtægt på 49,2 mio. dollars.
4 – Manchester United – 4,2 milliarder dollars (+10%)
Manchester United er kontrolleret af Glazer-familien og har oplevet en langsommere vækst i forhold til konkurrenterne. Alligevel er det gået langt bedre for dem med en driftsindtægt på 166,6 mio. dollars i forhold til en indtægt på 643 mio. dollars.